ekipa lutekteam
Rozwój osady.
W zale¿no¶ci od wytycznych misji, lub celów jakie chcemy sobie narzuciæ podczas rozgrywki, rozwój naszej osady mo¿e przebiegaæ na kilka odmiennych sposobów. Najczê¶ciej praktykowana jest oczywi¶cie ogólnorozwojowa tendencja wznoszenia wioski. Je¿eli jednak zale¿y nam na jak najszybszym osi±gniêciu pewnych za³o¿eñ, nale¿y zastosowaæ jeden z poni¿szych schematów.
Królestwo surowców.
Je¿eli nie szykuje nam siê szybka walka i zale¿y nam na zbudowaniu du¿ej i silnej armii, ale dopiero za jaki¶ czas, rozpoczynamy od zapewnienia sobie podstaw silnej ekonomii. Czêsto zdarza siê, i¿ dostêp do dóbr naturalnych jest mocno utrudniony lub po prostu ich uzyskiwanie, odbywa siê nazbyt opornie. W takiej sytuacji, szkolimy oko³o 20 poddanych, których zatrudniamy do wyrêbu drzew, oraz pozyskiwania gliny i kamienia. W okolicy powinni¶my znale¼æ kilka miejsc pod budowê kopalñ, które jak najszybciej tam wznosimy. Pierwsz± inwestycj± w budynku Szko³a, powinna byæ technologia Budownictwo. Dziêki tej inwestycji, otrzymamy mo¿liwo¶æ zbudowania Chaty Ceglarza i Tartaku. Tartak stawiamy blisko naszego zamku (Kasztel) lub Magazynu, jego pracownicy bêd± siê tam wybieraæ po drewno. Robotnicy z Chaty Ceglarza bêd± za¶ chodziæ po surowiec (glinê) do Kaszteli, Magazynu lub bezpo¶rednio do Odkrywki Gliny (czyli kopani) i to w³a¶nie w okolicach tych budynków stawiamy Chatê Ceglarzy. Budowa obu warsztatów zapewni nam szybsze pozyskiwanie gliny i drewna. Wynalazek Budownictwo daje jeszcze jedn± wa¿n± dogodno¶æ - mo¿liwo¶æ przerobienia Chat Mieszkalnych na du¿o pojemniejsze Domki. Kolejn± inwestycj± powinno byæ ulepszenie Kaszteli do rangi Twierdzy. Dziêki temu, w Szkole zostanie udostêpniona mo¿liwo¶æ odkrycia kolejnych wynalazków. W Szkole odkrywamy jak najszybciej, chyba najwa¿niejszy ze wszystkich patent - Ko³a Zêbate. Dziêki niemu bêdziemy mogli: ulepszyæ Gospodarstwa do statusu M³yn (taka jadalnia obs³u¿y wiêcej ludzi), wybudowaæ Chatê Kamieniarza zwiêkszaj±c± wydobycie kamienia (budujemy j± ko³o Kamienio³omu, Magazynu lub Kaszteli) i co najwa¿niejsze - ko³a zêbate pozwalaj± na rozbudowê naszych kopalñ. Teraz pozostaje tylko budowanie domów mieszkalnych i jadali, aby zapewniæ naszym pracownikom lepszy byt, a tym samym, szybsze wydobywanie surowców. Je¿eli mimo wszystko, nadal mamy problem ze zdobyciem jakiego¶ surowca, dobrym przedsiêwziêciem bêdzie Targowisko. Wpierw musimy w Szkole wynale¼æ Pi¶miennictwo, co da mo¿liwo¶æ budowy Magazynu. Nastêpnie w Szkole odkrywamy Handel, co z kolei umo¿liwi przebudowanie Magazynu na Targowisko, w którym bêdziemy mogli wymieniaæ nadwy¿ki surowców na brakuj±ce nam kruszce.
Potêga Wie¿ Stra¿niczych.
Wie¿e stra¿nicze to ¶wietne rozwi±zanie dla defensywy. G³ównym mankamentem tych budynków jest jednak s³aba celno¶æ w walce z jednostkami zbyt mobilnymi. Jednostki wroga nale¿a³oby jako¶ unieruchomiæ, a najlepszym wydawa³oby siê pomys³em jest zatrzymanie przeciwnika za pomoc± naszych ¿o³nierzy. Podczas bezpo¶redniego starcia, zajêty walk± wrêcz wróg, jest bardzo podatny na ataki naszych wie¿. To jednak jest do¶æ drogie rozwi±zanie, gdy¿ mimo wszystko straty w ludziach po naszej stronie bêd± do¶æ znacz±ce. Du¿o lepszym rozwi±zaniem wydaje siê wiêc pozostawienie strzelaj±cej wie¿y na pastwê wrogów. Jest w tym jednak ma³y problem, przeciwnik zatrzyma siê (mowa tutaj o jednostkach do walki w zwarciu) dopiero bezpo¶rednio pod murami wie¿y, aby j± zaatakowaæ. W takim po³o¿eniu wie¿a jest bezradna, nie mo¿e ona bowiem atakowaæ jednostek ulokowanych bezpo¶rednio ko³o niej. Na pomoc przychodzi tutaj druga wie¿a. A jak druga, to i trzecia, czwarta, pi±ta, itd. Osiem wie¿ z balist± ustawionych w taki sposób aby ka¿da z nich mog³a atakowaæ przeciwnika atakuj±cego inn± wie¿ê, stanowi ju¿ nie lada wyzwanie dla ofensywy wroga. Identycznie ustawione wie¿e z armat± (czyli ulepszone wie¿e z balist±) s± ju¿ katorg± dla atakuj±cych nas oddzia³ów. W pobli¿u wie¿ warto trzymaæ kilku poddanych, którzy zreperuj± naruszone podczas szturmu budynki.
Offline